De buitenkant

De ramen. De meest opvallende verandering aan de buitenkant is de montage van de ramen linksvoor bij de zithoek en rechtsvoor in de schuifdeur. Verder de 2 ramen in de achterdeuren en het dakraam. Ik heb ervoor gekozen vaste ramen te plaatsen omdat de ramen in de oude camper zelden geopend werden en meestal de schuifdeur gewoon open staat en het dakraam. Als het erg warm is en er bovendien veel insecten zijn dan kan een horrengaas gemonteerd worden in de opening van de geopende achterdeuren. Dat geeft meer dan voldoende koelte en bescherming. Esthetisch vind ik deze ramen te verkiezen boven de klapramen die er een beetje als een puist op zitten. Verder is een hordeur gemonteerd in de schuifdeuropening, zie verder.

Ingang elektriciteit en water. Voor elektriciteit en water zijn   een vuldop resp. stekkerdoos geplaatst. Elke keer weer spannend om een gat te maken aan de buitenkant omdat het nu eenmaal onomkeerbaar is en dus in één keer goed moet zijn. Heel vaak meten, vooral ook rekening houden met balkjes en zorgen dat beide op gelijke hoogte zitten en vooral niet scheef. 


Andere kant

 Ik heb in de schuifdeur een vast groot raam en in de opening is een hordeur geplaatst. Ik heb ook een hor achter in de opening en in het dak. Praktisch voor elk busje is er een passende hordeur, zeker voor Fiat Ducato die erg populair is. Het betekent wel dat je je precies aan de deurmaten moet houden en als je een isolerende vloerplaat geplaatst hebt, moet je ruimte maken tussen die plaat en de metalen vloer om de onderkant te bevestigen. Verder moet er voldoende ruimte tussen het keukenblok en de deur zijn (minimaal 3 cm) omdat anders het frame van het hor klem komt te zitten. In mijn geval moest ik het rolgordijn aanpassen door de cassette te verwijderen. Het is vallen en opstaan. Ik heb 3 keer het hele hor moeten verwijderen en weer terugplaatsen, voordat ik het echt goed zat. 

Ventilatie achter

Net zoals er een passende hordeur is, is er voor de Fiat Ducato een passend hor voor in de achteropening, die als het ware opgehangen wordt aan de twee beugels midden bovenaan en met magneten aan boven- en zijkanten.

Luifel 

In mijn vorige camper had ik een luifel, maar in de nieuwe camper heb ik dit uitgesteld tot het laatste moment. Het is prettig om buiten te zitten en zonder luifel voelt dat kaal. De luifel vergroot de leefruimte, ook als er geen zon is. Ik heb eerst een Fiamma aangeschaft, maar daarvoor bleek het zonnepaneel in de weg te zitten. Teruggebracht en een Omnistar geprobeerd die meer op de rand zit. Na de schoentjes van het zonnepaneel aangepast te hebben had ik voldoende ruimte. Het is een heel precies werkje omdat die drie houders waarop de luifel rust precies op één lijn moeten liggen. Eerst de 2 buitenste plaatsen, een strak koord plaatsen en in deze lijn de middelste houder plaatsen. Super belangrijk. 

Onderkant

Inlaat schone lucht en uitlaat vieze lucht van dieselkachel. Ook hiervoor zijn gaten door de bodem gemaakt waarbij de uitlaatpijp een warmte werende sok draagt om schroeiplekken in de bodem te voorkomen.

Afvoeren van schoon- en vuilwatertank. Omdat beiden in de camper geplaatst zijn, zijn ook hiervoor uitgangen naar buiten gemaakt via de vloer. 

Doorgang bodem in gasflesruimte.  Daar waar de gasflessen staan is een gat in de bodemgemaakt voor het geval dat er een gaslek ontstaat en het zwaardere gas naar buiten kan ontsnappen. Hier niet zichtbaar.

Bovenkant

Het zonnepaneel. Voor de kabeldoorvoer van het zonnepaneel moet een gat in het dak gemaakt worden, afgesloten door een kapje dat gelijmd en gekit wordt om vocht buiten te houden. Het paneel  zelf wordt met 4 hoekhouders vastgezet. De houders worden met speciale lijm vastgezet, waaraan het paneel met zelftappende schroeven wordt vastgezet. 
 

Het dakraam. Het dakraam kan op 3 standen open en ofwel verduisterd danwel met horrengaas afgesloten 

De binnenkant

Ik heb de Ixxi-platen vooral vanwege kleurtechnische redenen daar gehangen. Dat het vogels zijn is vanwege mijn passie voor deze afstammelingen van de dinosauriërs. Het bed neemt veel ruimte in, maar daaronder en daarboven is veel opbergruimte, dat is ook de reden dat het zo hoog is. Niet onbelangrijk in het geheel zijn de kleuren die het levendig maken. Een deel van de opbergruimte is gebruikt voor het onderbrengen van gasflessen en accu plus accessoires.

Zicht vanuit cabine

Op zich is de binnenkant al vrij gedetailleerd beschreven, waarin keukenblok en w.c. aansluiten op het bed en de zithoek grenst aan de w.c. In de zithoek kan de Lagunetafel  altijd zo gepositioneerd  worden dat de keuken of de zitplaatsen bediend worden. Alle gordijnen heb ik op maat laten maken. Het plafond heb gemaakt van latten die ik uit 7.5 cm balken van ruim 3m lang heb gezaagd. Alle hout is beschermd tegen verkleuring.

Overgang keukenblok bed

De overgang van bed naar keukenblok met koelkast en lades. Onderop de vuiltank, boven fornuis en spoelbak. Het water werkt via drukpomp en het gas is propaan. Koelkast is compressie en dus afhankelijk van accu. De lades heb ik op maat laten maken. Alle onbedekte delen zijn bekleed met naaldvilt. Alle verlichting is ledlicht dat onder op de kastjes gemonteerd is. De lades kunnen met drukknoppen gefixeerd worden. 

Overgang bed w.c. zithoek

De zithoek met draaibare tafel die bovendien op 2 posities vastgezet kan worden. De watertank is geplaatst binnenin de zitplaats en kan van binnenuit benaderd worden om schoon te maken bv. De w.c. wordt geopend via deurtje voor en klep boven.

Richting cabine

Zicht vanuit bed op cabine. Draaibare stoelen zijn onmisbaar. In de leefruimte kunnen de ramen met rolgordijnen verduisterd worden, in de cabine zijn de gordijnen aan een rail bevestigd. Op de overgang van de vroegere laadruimte naar de cabine is het hoogteverschil van 20 cm gebruikt om hier kachel, pomp en waterleiding onder te brengen.