De kachel

Een kachel is eigenlijk onmisbaar, en dan heb je de keuze uit propaan, LPG of diesel als brandstof. Propaan is op zich prima, maar bijna alle landen in Europa hebben verschillende flessen, waardoor je eigenlijk gebonden bent aan Nederland of meerdere flessen mee moet nemen naar buitenland in perioden dat het koud is. Het geeft mij geen rustig gevoel. LPG is wat dat betreft gemakkelijker, maar officiƫel mag je zelf een fles niet vullen. Het bekoorde mij niet, vooral gevoelsmatig en ben uiteindelijk uitgekomen op een Planar dieselkachel. Ik vond het grote voordeel dat je de leiding direct aan kan sluiten op de dieselrank van de auto via de vlotterdeksel. Ik heb meerdere filmpjes bekeken voordat ik hiermee begon en dat kan ik u ook aanraden. Het gaat te ver om hier alles in detail uit te leggen. Het is de moeite waard om het te overwegen.

Kachel, hetelucht kanalen, dieselpomp en verbinding door vloer van inlaat en uitlaat

Kachel, hetelucht kanalen, dieselpomp en verbinding door vloer van inlaat en uitlaat

Dieselleiding richting tank, stroomverbinding en kabel naar monitorpaneel aan wand

Dieselleiding richting tank, stroomverbinding en kabel naar monitorpaneel aan wand. De dieseltank is benaderbaar vanuit de cabine waar onder vloermat een luikje zit, met daaronder de vlotterdeksel van de tank

Luchtinlaat (zwart) en uitlaat verbrandingsgas

Luchtinlaat (zwart) en uitlaat verbrandingsgas

Volledige uitlaat

Volledige uitlaat (met daarnaast uitlaat vuiltank)